Paul Gauguin (1848-1903) a fost un pictor francez post-impresionist, cunoscut pentru stilul său distinctiv și explorarea tematicilor exotice. O personalitate multifațetată, care merită explorată în detaliu.

Sursă foto: sothebys.com

Paul Gauguin s-a născut în Paris, Franța, și a petrecut o mare parte din copilărie în Peru, datorită ocupației tatălui său. După mai mulți ani în marină și în afaceri, Gauguin și-a descoperit pasiunea pentru pictură și a devenit artist în jurul vârstei de 35 de ani. A petrecut o perioadă de timp în Franța, apoi a călătorit în Tahiti și alte insule din Pacific în căutarea unui stil și a unei tematici mai autentice. Toate aceste călătorii au lăsat o amprentă însemnată în memoria sa afectivă, trecând în opera sa ca o manieră de a vedea lumea prin ochii celui îndrăgostit de teritorii exotice, neexplorate.

Gauguin este cunoscut pentru abordarea sa distinctă în pictură, care a influențat mișcări artistice ulterioare, cum ar fi simbolismul și fauvismul. A utilizat culori intense și juxtapuneri neașteptate, creând compoziții decorative și simbolice. El a explorat teme precum viața rurală, natura, miturile și legendele, adesea combinând elemente reale cu imaginația și mitologia.

Printre cele mai cunoscute lucrări ale lui Gauguin se numără „D’où venons-nous? Que sommes-nous? Où allons-nous?” (1897-1898), o pictură murală monumentală care explorează întrebări filozofice despre existență și sensul vieții.

Această celebră pictură murală a fost realizată de Paul Gauguin în perioada 1897-1898 și este considerată una dintre lucrările cele mai semnificative și complexe ale artistului. Pictura își trage numele de la cele trei întrebări în limba franceză, care se traduc în română drept „De unde venim? Cine suntem? Încotro ne îndreptăm?”. Aceste întrebări filozofice și existențiale au influențat în mare măsură compoziția și mesajul operei. Gauguin a împărțit scena în trei zone orizontale distincte. În partea de jos, se află figura unei femei îngenuncheată, în mijlocul naturii și a animalelor. În partea centrală, se află un grup de femei și copii în diverse poziții și gesturi. În partea de sus, se găsesc figuri enigmatice și simbolice, inclusiv un schelet.

Tabloul abordează teme precum originea umană, existența, identitatea și moartea. Gauguin a dorit să exploreze întrebările esențiale ale vieții umane și să ofere o perspectivă asupra condiției umane. Pictura reflectă preocupările și obsesiile artistului în legătură cu natura, spiritualitatea și misterul existenței umane.

Ea se află acum în colecția Muzeului de Arte Frumoase din Boston și continuă să fie admirată ca una dintre cele mai importante și iconice creații ale lui Paul Gauguin.

„No te aha oe riri” (Why are you angry?)

Alte lucrări importante includ „No te aha oe riri” (1892), „La Orana Maria” (1891), „Fatata te Miti” (1892), „Vision After the Sermon” (1888) și „Arearea” (1892).

Gauguin a fost unul dintre pionierii artei moderne și a exercitat o influență semnificativă asupra artiștilor ulteriori. Moștenirea sa artistică este în continuare remarcabilă și lucrările sale se găsesc în importante muzee și colecții de artă din întreaga lume.

„La Orana Maria” este o celebră pictură realizată de Paul Gauguin în anul 1891. Titlul se traduce în limba română prin „Bună ziua, Maria”. Lucrarea a fost inspirată de călătoria artistului în Tahiti și face parte din seria sa de picturi care explorează viața și cultura insulelor polineziene.

Pictura înfățișează două femei tahitiene care se întâlnesc într-o grădină tropicală. Una dintre femei, reprezentată într-un profil simplu, stă în picioare și întinde mâna către cealaltă femeie, care este înfățișată într-o poziție asemănătoare unei rugăciuni, cu ochii închiși. Femeia cu ochii închiși este personificarea Mariei, mama lui Isus, sugerând o temă religioasă.

Gauguin a folosit culori intense și contrastante pentru a crea o atmosferă exotică și vibrantă. Culorile vii, precum albastrul, verdele și galbenul, sunt folosite într-un mod neobișnuit, evocând energia și vitalitatea locului.

„La Orana Maria” explorează ideea inocenței și spiritualității în cultura tahitiană, iar figura Mariei sugerează o reinterpretare personală a artistului asupra religiei creștine. Gauguin a fost fascinat de miturile și tradițiile locale și a încercat să captureze autenticitatea și autenticitatea vieții tahitiene în lucrările sale.

Paul Gauguin a fost un artist vizionar și nonconformist care și-a căutat propriul drum artistic și a lăsat o urmă puternică în istoria artei. În opera sa, a explorat idei profunde și a creat imagini puternice care continuă să fascineze și să inspire și astăzi.

Gauguin, bărbatul cu o viață tumultuoasă

Viața amoroasă a lui Gauguin a fost adesea controversată și a stârnit multe dezbateri și speculații. Relațiile sale tumultuoase și aventurile amoroase au avut un impact profund asupra vieții și operei sale, iar aceste aspecte au fost adesea reflectate în lucrările sale artistice.

Gauguin s-a căsătorit cu Mette-Sophie Gad în 1873 și au avut cinci copii împreună. Totuși, căsătoria lor a fost marcată de dificultăți financiare și de incompatibilitatea lor de interese, astfel încât Gauguin și Mette-Sophie s-au despărțit în cele din urmă în 1885.

 

Relația cu artistul Emile Schuffenecker a intrigat multe spirite fine. Gauguin a avut o relație strânsă cu colegul său artist Emile Schuffenecker, în special în perioada anilor 1880. Se presupune că au avut o legătură afectivă și artistică profundă, dar natura exactă a acestei relații rămâne subiect de dezbatere.

Schuffenecker s-a născut pe 8 decembrie 1851 în orașul Fresne-Saint-Mamès, Franța. A urmat studii de artă la École des Beaux-Arts din Paris și a fost influențat de artiști precum Jean-Baptiste-Camille Corot și Gustave Courbet. În anii 1880, Schuffenecker a devenit prieten apropiat și coleg de atelier cu Paul Gauguin. Cei doi au lucrat împreună și au împărtășit idei artistice, fiind atrași de culori pure și expresive. Schuffenecker a fost influențat de stilul lui Gauguin și a adoptat tehnici artistice similare.

Deși nu a devenit la fel de cunoscut ca Gauguin sau alți artiști post-impresioniști, el a expus lucrările sale în mai multe expoziții, inclusiv la Salonul de Toamnă din Paris și la Salonul Independenților. A fost recunoscut pentru naturile statice și peisajele sale, dar și pentru portretele și compozițiile sale figurative. Schuffenecker a fost, de asemenea, un susținător al operei lui Vincent van Gogh și a contribuit la popularizarea lucrărilor sale prin intermediul expozițiilor organizate. El a achiziționat și colecționat opere ale altor artiști contemporani, aducând astfel o contribuție importantă în promovarea și susținerea artei moderne.

Emile Schuffenecker a murit pe 31 iulie 1934 la Wissant, Franța, lăsând în urmă un moștenire artistică semnificativă, care a influențat mișcarea artistică post-impresionistă și a contribuit la dezvoltarea artei moderne în secolul al XX-lea.

În timpul șederii sale în Tahiti, Gauguin a avut o relație cu o tânără tahitiană pe nume Teha’amana, cunoscută și sub numele de Tehura. Ea a devenit o sursă de inspirație majoră pentru lucrările sale, iar relația lor a fost uneori descrisă ca fiind una de natură romantică.

Gauguin a avut o serie de aventuri amoroase în timpul călătoriilor sale și al șederii în diverse locuri, inclusiv în Franța, Martinica și Tahiti. El s-a implicat cu femei locale și cu prostituate, iar aceste relații au influențat în mod semnificativ viața și opera sa artistică.

La final…

Artistul s-a stabilit în Polinezia în 1891, în căutarea unei vieți mai simple și a inspirației artistice. A trăit în mai multe locuri din regiune, inclusiv Tahiti și insulele Marquesas, unde a creat o parte semnificativă a operei sale artistice. În ultimii ani de viață, Gauguin a suferit de sănătate precară și s-a confruntat cu dificultăți financiare. Cu toate acestea, el a continuat să picteze și să creeze opere artistice remarcabile.

Paul Gauguin a murit pe 8 mai 1903, la vârsta de 54 de ani, în insula Hiva Oa din Arhipelagul Marquesas, Polinezia Franceză (astăzi parte a statului francez al Polineziei Franceze). Cauza exactă a morții sale a fost o combinație de boli, inclusiv sifilis, diabet și complicații pulmonare.

„Măreția nu vine de la sine, trebuie să o dorești…” – Van Gogh